Ford motorsport Danmark
Teamnavn:
Ford Motorsport Danmark
Firma / bilimportør:
Ford Motor Company A/S, Sluseholmen, København
Opstart & ophør:
Opstart i februar 1985
Ophørt med udgangen af 1991
Sponsorer:
Hovedsponsorer:
• Motorsport Boreham GB (1985-1990)
• Ford Motor Company A/S DK (1985-1991)
• Motorcraft (1985-1990)
• Ford Credit Finansiering (1986)
• Q8 (Kuwait Petroleum Danmark A/S (1990)
Øvrige sponsorer bl.a.:
Hella (1985-1991) – Pirelli (1985, 1988, 1989, 1991) – Alaska (1985-1986) – Shell (1987-1989) – Goodyear (1990) – DSB Rederi (1985-1989) – Carlsberg (1987) – OMP (1987) – LUK (1989) – FAXE (1988) – KODAK (1989) – Bodenhoff (1990) – BP (1991) – Yokohama (1991)
Teamchef:
Jørgen Esbensen – Vordingborg (1985-1991)
Rally- & banebiler:
Ford Escort XR3i – gr. N, (1985)
Ford Escort RS 1600i – gr. N, (1986)
Ford Escort RS Turbo – gr. N og A, (1985 & 1986)
Ford Sierra RS Cosworth – gr. N og A, (1987 – 1991)
Ford Sierra Cosworth gr. N (banebil – 1990)
Ford RS 200 gr. B – (Int. Monroe Rally 1986)
Ford Sierra RS 500 Cosworth gr. A (banebil – Grand Prix Danmark 91)
Rallykørere/-hold:
1. kørere (driver):
• Erik Morsing (1985, 1986, 1989 & 1990)
• Niels Jørgen Andersen (1985)
• John Frederiksen (1986, 1987, 1988 & 1989)
• Jan Mortensen (1985, 1986, 1987, 1988, 1989, 1990, 1991)
• Benny Hall (banekører) (1990)
• Stig Andervang (Int. Monroe Rally 1986)
2. kørere (co-driver):
• Flemming Schleimann (1985)
• Johnny Christoffersen (1985)
• Max Laursen (1985, 1986 & 1987)
• Hans-Jørgen Aunsø (1986, 1987, 1988)
• Arne Pagh (1989 & 1990)
• Finn Mogensen (1986, 1987, 1988, 1989, 1990, 1991)
• Michael Eisenberg (Int. Monroe Rally 1986)
Resultater / titler:
1986: DM guld og bronze i gr. N + DM guld i gr. A
1987: DM guld i gr. N
1988: DM sølv i gr. N og A
1989: DM guld i gr. A
1990: DM guld i gr. A + Nordisk Mesterskab i gr. N
1991: DM sølv i gr. A
19 generelsejre i danske og udenlandske rallyer. Gruppe og klassesejre ikke opgjort, men et anseligt antal.
Teamhistorie:
Ford Motor Company gennemførte i 1984 en rallytalentkonkurrence i 14 europæiske lande heriblandt Danmark. Den unge journalist Erik Morsing vandt den danske konkurrence ud af ca. 135 deltagere. Meningen var at de 14 vindere skulle deltage i Rallye Monte-Carlo i 1995 i hver sin Ford Escort XR3i gr. N med fælles service. Rallyet blev aflyst og i stedet fik de hver stillet en Escort XR3i gr. N incl. økonomi til rådighed for en national rallysæson i 1985.
Ford Motorsport Boreham (GB) udviklede til 1985 seks stk. Ford Escort RS Turbo i gr. A. Ford DK fik en af disse og blev bedt om/ordre på, at etablere et rallyteam, hvor Boreham sørgede for bil, reservedele, engelsk servicevogn og servicefolk samt økonomi til DM-sæson 1985. Ford DK hyrede Niels Jørgen Andersen fra Glumsø som kører af denne Escort.
Ford DK’s ledelse ønskede ikke opgaven med at drive et rallyteam, og bad derfor i februar 1985 Jørgen Esbensen fra Vordingborg, om at påtage sig opgaven som teamchef som frivillig. Teamchefen skulle være eneansvarlig for teamet og overfor Ford i DK og GB. Teamchefen havde alle opgaver vedr. teamet f.eks. økonomi, sponsorer, teamorganisering, køreransættelser, indkøb, planer, strategier, løbsaktiviteter, presse oma. Denne teamchefaftale fungerede fra 1985 til 1991.
Ford Motorsport Danmark blev etableret i februar 1985 bestående af Niels Jørgen Andersen/Johnny Christoffersen i Ford Escort RS Turbo gr. A og Erik Morsing/Flemming Schleimann i Ford Escort XR3i gr. N og to tilhørende Ford Transit servicevogne med i alt fire servicefolk.
I september 1985 skiftede teamet kørerbesætning på gr. A-bilen aht. fremtidig udvikling og forventning om resultater. Nye kørerbesætning blev Jan Mortensen/Max Laursen der debuterede i Sachs Rallye Baltic.
Til sæsonen 1986 blev teamet udvidet med en nybygget (Mike Taylor Development i GB) Ford Escort RS Turbo gr. N, hvor John Frederiksen/Hans Jørgen Aunsø blev udvalgt som kørere. Derudover blev XR3i’eren udskiftet med en Ford Escort RS1600i gr. N til Erik Morsing/Finn Mogensen. Teamet fik tilført endnu en Ford Transit servicevogn. Teamet vandt to DM-guld og en DM-bronze i 1986. Til Int. Monroe Rally 86 ind lejede teamet en Ford RS200 gr. B fra Ford’s VM-team med svenske Stig Andervang som driver og danske Michael Eisenberg som co-driver. Holdet vandt suverænt Int. Monroe Rally med 15 min. 44 sek. til nr. 2. Efter sæsonafslutningen blev teamet lukket af Ford DK’s ledelse, og rallybilerne samt materiel blev solgt.
Efter en række intense forhandlinger fik teamet lov til at fortsætte i 1987, og to nye Ford Sierra RS Cosworth blev indkøbt og sendt til England for opbygning til henholdsvis gr. A og gr. N. Jan Mortensen/Max Laursen forsatte i gr. A og John Frederiksen/Hans-Jørgen Aunsø fortsatte i gr. N. Erik Morsing blev ”afskediget” og Finn Mogensen indtrådte i løbet af 1987 som ny co-driver for Jan Mortensen. Teamet udvidede med endnu en Ford Transit servicevogn, så man rådede over alt fire servicevogne + en campingvogn. Gr. A bilen kom først til Danmark midt på sæsonen og var plaget af ”børnesygdomme”, men gr. N bilen var klar til sæsonstart og vandt et suverænt DM.
I 1988 fortsatte teamet med de to Ford Sierra RS Cosworth i gr. A og N, samme kørerbesætning og serviceteam. Det blev ”kun” til to DM-sølvmedaljer, idet gr. A bilen blev totalskadet i DM-finalen, og gr. N-bilen udgik med defekt motor.
Til 1989 sæsonen købte teamet fire nye Ford Transit servicevogne og fortsatte med samme to rallybiler, og næsten samme kørerbesætning idet Hans-Jørgen Aunsø holdte op og blev erstattet af Arne Pagh. Det blev til DM-guld i gr. A. I gr. N blev der i sidste del af sæsonen udskiftet driver på gr. N-bilen idet John Frederiksen blev udelukket pga. en dopingsag med slankemiddel. Ny kører blev Erik Morsing.
Til 1990 sæsonen fik teamet ny hovedsponsor ved Q8, og teamet blev reelt et ”Q8 team FORD”. Teamet fortsatte med samme biler og kørerbesætning og serviceteam, dog blev teamet udvidet med en banebil Ford Sierra Cosworth gr. N kørt af Benny Hall, samt endnu en ny Ford Transit servicevogn. Det blev til endnu et DM-guld i gr. A.
Der forelå egentlig en tre årig aftale med Q8 (1990-1992) incl. anskaffelse af nye rallybiler. Men Ford DK’s ledelse valgte efter 1990 sæsonen, at lukke Ford Motorsport Danmark som team.
Efter en del forhandlinger fik teamet lov til at fortsætte som et vogns team med den ”gamle” gr. A bil kørt af Jan Mortensen/Finn Mogensen og en servicevogn i sæsonen 1991. Men det hele faldt så sent på plads, at de første DM-afdelinger blev misset, og det blev derfor ”kun” til DM-sølv. Trods mange forsøg, forhandlinger og initiativer blev Ford Motorsport Danmark endegyldigt lukket med udgangen af 1991.
I 1989 og 1990 deltog Jan Mortensen i Grand Prix Danmark på Jyllands Ringen i sin gr. A-rallybil med en 4. og 5. plads som resultat.
I 1991 ind lejede teamet med støtte fra BP og Yokohama en Ford Sierra RS500 Cosworth gr. A banebil (ejet af Stig Blomqvist) til Grand Prix Danmark på Jyllands Ringen til Jan Mortensen. Det blev til en 5. plads.
Ford Motorsport Danmark er måske det tætteste man kom på et professionelt rallyteam i datidens danske rallysport. Alle teamfolk (teamledelse, kørere, servicefolk) arbejdede frivilligt, men teamet var ejer af alle biler og materiel og betalte alle udgifter f.eks. rallybiler, servicebiler, reservedele, dæk, materialer, tilbehør, værktøj, beklædning, udløbsudgifter (startgebyr, benzin, transport, logi, forplejning), udstillingsmateriel, merchandise osv.
I hele perioden var det et krav fra Ford Motor Company, at alle teamets biler skulle være indregistreret på danske nummerplader og de nødvendige registreringsafgifter betales.